23 dec. 2013

Lucka 23 #staffetjulkaledern på twitter

Antog utmaningen att recensera en bok på twitter i #stafettjulkaledern , en bok som betytt mycket för mig, och det finns en uppsjö av bra givande böcker för den pedagogik jag vill kunna stå för i min yrkesutövning.
En föreläsning i mina tidiga förskoleår med Lou Rossling öppnade mina ögon och sinne för vilket förhållningssätt och barnsyn som är viktigt.
Att ”se” barnets kompetens och att ge barnet en 
värdig plattform med ett hållbart lärande.
Under yrkeskarriären har jag fÃ¥tt jobba med olika pedagoger och nÃ¥gra har satt sina spÃ¥r i tänket bÃ¥de positivt ”Yes, vad bra” 
och vissa negativt, ” Ã…h vad trÃ¥ngsynt”.
Min syn att inte ”släcka stjärnögon” har jag haft med mig och det har stärkt mig som pedagog för barnens skull. 
Låt de upptäcka tillsammans, skratta ihop, misslyckas för att förstå samband, få uppleva positiva saker de minns,
Jag har läst många böcker och har gång efter gång återvänt till Lyssnandets pedagogik.

I den boken hittar man alltid frÃ¥gor som är bra 
för hela arbetslag att diskutera,
men som ni vet den är upptagen på listan två gånger,
sÃ¥ därför väljer jag en annan bok som ocksÃ¥ 
gett mig mycket i mitt yrke med barn och pedagoger: 

Möten för lärande

 


en bok som fick mig att tänka till om kompetenta barn och dess förmÃ¥gor vi ska ta vara pÃ¥ bara vi bemöter barnen pÃ¥ det 
sättet barnet behöver, alla barn på olika vis.

Olika böcker och olika pedagoger har fått ge mig en massa små fragment till den pedagog jag är idag, och än är jag inte färdig.

Lucka nr 23:

Möten för lärande
Eva Johansson
Forskning i fokus nr 6
Myndighet för skolutveckling

Publikationen / boken finns på pdf länk här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar